Pilates

Pilates

Een body-mind bewegingsvorm

Pilates is een body-mind bewegingsvorm en is genoemd naar de leerstof en theorie van Joseph H. Pilates (1880-1967), een Duitser met een fascinerend levensverhaal. Een gedreven en briljant man die van kinds af aan geobsedeerd was door gezondheid, welzijn en het verenigen van lichaam en geest.

Brengt het lichaam in evenwicht

Pilates is een bewegingsmethode die ontworpen is om het lichaam in evenwicht te brengen. Het systeem volgt de principes van het zeer bewust bewegen met beheersing en controle, dus met een intense concentratie, waarbij de ademhaling centraal staat. Alle vloeiende bewegingen beginnen vanuit het bekkengebied (door Joseph Pilates het powerhouse genoemd).

Voordelen Pilates

Pilates levert tientallen resultaten op voor de beoefenaar die met regelmaat en met precisie traint. Zo verkrijgt de beoefenaar een verhoogde longcapaciteit en een betere bloedcirculatie door een diepe ademhaling. Spierkracht en flexibiliteit worden verbeterd, vooral van de rompspieren. De wervelkolom wordt soepeler en sterker. Rondom het bekken wordt alles veel stabieler. De coördinatie, zowel musculair als mentaal, verbetert. Het lichaam komt dus in evenwicht, de lichaamshouding wordt verbeterd en zo ook het lichaamsbewustzijn en de bewegingstechniek.

Barre en pilates

Barre is een nieuwe bewegingsmethode die het beste van Pilates (werken vanuit je powerhouse) combineert met een intensieve krachttraining van de grote spiergroepen. Het is een hele snelle en krachtige manier om je lijf te veranderen. Barre wordt gecombineerd met pilates lessen bij Yoga Oosten.

Spierversterking en stretches

Een Barre-les bestaat uit spierversterkende oefeningen die worden afgewisseld met aangename stretches. Tijdens de oefeningen gebruik je het powerhouse principe van Pilates in combinatie met je bilspieren. Hierdoor verdwijnen onderrugklachten. De spierversterkende oefeningen verhogen je vetverbranding. Dat geeft enorm veel energie. Net als bij Pilates werkt ook Barre door na de les.

“Na tien lessen zul je het verschil voelen,
na twintig het verschil zien en na dertig
zul je een heel nieuw lichaam hebben…”

-Pilates-

Vaardigheden

Gepubliceerd op

16 januari, 2015