Yin Yoga

Yin Yoga

Yin yoga geeft ruimte

Yin yoga focust zich op het mobieler maken van onze gewrichten. Het is een meditatieve vorm en geeft ruimte in het lichaam in de “ruimste” zin van het woord. Yin yoga houdingen worden op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend en lang aangehouden (tussen 2 en 5 minuten). Op die manier wordt het bindweefsel opgerekt en gestimuleerd, ipv de spieren. Daardoor worden gewrichten beweeglijker en actiever.

Meer flexibiliteit en energie

Meer opening en ruimte in ons lichaam, in het bijzonder rond het gebied van heupen, het heiligbeen en de gehele rug. Het effect van yin yoga-houdingen is een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker lichaam. Het beweeglijker maken van bindweefsel zegt iets over het bereiken van meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten van het lichaam. Actiever maken van bindweefsel zegt iets over het verbeteren van weerstand en de energetische gesteldheid, en indien van toepassing, een sneller herstel na fysieke of mentale problemen.

Yin yoga is mindfullness

Yin yoga is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Als je in Yin yoga houdingen langere tijd (ver)blijft, kan deze vorm van yoga-beoefening een meditatief en rustgevend effect hebben. Een van de mooiste voordelen van yin yoga is de stilte die het kan brengen. Yin yoga heeft alles te maken met mindfullness. Het zijn in het moment in je lichaam en je gevoel. Iedereen, ongeacht leeftijd, fysieke of mentale gesteldheid, kan yin yoga beoefenen.

Vaardigheden

Gepubliceerd op

20 januari, 2015